حرنیوز

در این وبگاه خبرهای مربوط به شهرحر منعکس می گردد

حرنیوز

در این وبگاه خبرهای مربوط به شهرحر منعکس می گردد

حرنیوز
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
بسم رب الحسین/ بوی محرم می آید، بلی، محرم نزدیک است. این را من نمیگویم، این را جنب وجوش کودکان شهرم را که برای تدارک تکیه دست به کار شدند می گوید، این را هوای شهرم که بوی حسین حسین می دهد می گوید این را جلسات شبانه ی اعضای ستاد برگزاری مراسم شبیه خوانی می گوید.

محرم برای مردم حر، فقط یک ماه عزا به حساب نمی آید، محرم برای این خطه، همه چیز است.محرم برای مردم حر، نماد شرف و آبروداریست. محرم برای مردم حر فرصت به رخ کشیدن داشته های اخلاقی انسانی خود به دیگران است.هرچندکه برای اثبات حرفهایم نیاز به سند ندارم اما بد نیست جهت اطمینان، به خیل جمعیتی که از گوشه و کناره استان خوزستان به منظور مشاهده ی بزرگترین و نزدیکترین نمایش زنده ی واقعه ی کربلا به شهر حر قصد می کنند، بنگریم.


اگر بادقت به قضیه ی مراسم تشبیه بنگریم خواهیم دید که این مراسم از دو بعد قابل بررسی است:


بعداول: مربوط می شود به شهروندان خود شهر حر که در این مراسم وظیفه ی بزرگ و خطیر مهمان نوازی از مهمانان امام حسین را بر عهده دارند، و بدون هیچ تآملی بایدگفت که الحق ووالانصاف به بهترین شکل (به زعم خود مهمانان) صورت می گیرد. تاجایی که دراین ایام درب همه ی خانه های اهالی به روی همه ی مهمانان باز است.

بعد دوم: مربوط می شود به اعضای ستاد برگزاری شبیه که شاید بخاطر اختلافات و بحثهای گذشته و نه حال، درسراسر استان از شهرت خاصی برخوردار هستند،همانگونه که از عنوان آنها بر می آید وظیفه ی آنها برگزاری مراسم به نحوی است که مشاهده گر نهایت استفاده از مراسم راببرد.

راجب بعد دوم ، چند سوالی دارم که مطمئنا اکثریت همشهری هایم نیز همچین سوالاتی در ذهن دارند:


1. اعضای به اصطلاح برگزار کننده ی مراسم تشبیه در چند سال اخیر چقدر در کار خود موفق بوده اند؟  این اعضا دقیقا چند نفرهستند و چه وظایفی بر عهده دارند؟

2. اعضای محترم ستاد که همگی از عزیزان ومعتمدین شهر هستند و کسی هم به حسن نیت وخلوص آنها، شک ندارد، به مراسم چه نمره ای میدهند؟

3. آیا این مراسم آن چیزی است که آنها برای برگزاری آن جلسات جنجالی مختلف و حتی باوساطت برخی مسؤلین استانی می گیرند؟

4. خود مشاهده گران مراسم چقدر از کیفیت برگزاری مراسم راضی هستند؟

5. تا حالا کسی از اعضای ستاد باخود فکرکرده که آیا ما، آن خانواده ای راکه از دورترین نقطه ی استان، به قصداستفاده از مراسم ، به شهرمان آمده را راضی برگردانده ایم؟

6. از آنجایی که این مراسم متعلق به همه شهروندان حر است، آیا اعضای ستاد تاحالا برای یک بارهم که شده، از مردم نظر و یا پیشنهاد و یا انتقادی هم خواسته اند؟ اگر خواسته اند آیا ترتیب عمل داده اند؟


اگربه مراسم چندسال اخیرتوجه کنیم موارد مشترکی به ذهن همگی مخصوصا مهمانان میرسد که بدنیست بیان کنم:


الف: هرساله قبل از برگزاری مراسم حاشیه هایی تحت عنوان بحث و دعوا برسربازیگران نقش های مقدس این مراسم برسر زبان اکثریت جاری میشود که شاید دلیل آن عدم وجود شرایط و صلاحیت های ازپیش تعیین شده و مورد اتفاق همگی باشد.

ب: هرساله هنگام ورود بازیگران نقوش مختلف به میدان شاهد بی نظمی وحشتناکی هستیم.بویژه ورود اصحاب، ورود پسران مسلم که حتی تعدادشان ب بالای بیست نفر می رسند، ورود سکانس اهل بیت سوار برشتران که خود این قطعه برای به رخ کشیدن بی نظمی حاکم بر میدان کافیست.
ج: نکته ی قابل توجه و مشترک در مراسم، حضور اکثریت اعضای ستاد و برخی به همراه پسران و فامیل در میدان است که خود بیانگر جفاکردن به سایر تماشاگران است.هرساله شاهد آنیم که حدود 40 تا 50نفر از افراد متفرقه که به نوعی خود رامنتسب به ستاد می دانند باحضور فیزیکی بالباس شخصی باعث بی نظمی و ایجاد هرج ومرج بیشتر درمیدان می شوند.

د: هرساله شاهد این قضیه هستیم که جمعیت مشاهده گر  نه در نشستن و نه در مشاهده کردن راحت نیستند،مگر اعضای ستاد وظیفه شان فقط مشخص کردن بازیگران نقوش هستند؟ البته بنده به اعضای ستاد حق میدهم که به  حرفهایم بخندند چراکه آنها مثل من و امثال من از بیرون و زیر آفتاب و ایستاده مراسم را که نمی نگرند، چه کسی باید به فکر راحت نشستن و راحت نگاه کردن تماشاگران باشد، ایستگاه های صلواتی که خودجوش هستند وکمترین کمکی از سمت ستاد دریافت نمیکنن،پس اعضای ستاد درکجای پازل بیرون از میدان هستند؟

و: هر ساله شاهد آن هستیم که مقطع حساس و آخر مراسم یعنی سکانس بعداز حضرت عباس و شهادت امام حسین تکمیل نمی شود و مثل هرسال آخر مراسم خراب می شود.خانواده ای رادرنظر بگیرید که از مسیری دور باتحمل هزینه ی زیاد به قصد تماشاکردن به شهرمان تشریف می آورند، آیا شایسته است که کل مراسم را ایستاده بنگرد، آیا شایسته است که تنها چیزی  که این فرد میبیند جولان افراد شخصی و اعضای ستاد درمیدان باشد؟آیا شایسته است که بعدازتحمل این همه سختی، درآخر اصلا مراسم ناقص و بدون بازی بازیگران پایانی تمام شود؟


مطمئنا هیچکدام از اینها شایسته نیست ومخالف رسم مهمان نوازی و آبرو داری است،سوال اساسی این است که اعضای ستاد چقدر با این موارد و صدها مورد دیگر آشناهستند؟ تاکی قرار است این موارد هرساله تکرارشود؟ مگر درجلسات شبانه اعضای ستاد چه می گذرد که سال به سال مراسم نامنظم تری از آب درمی آید؟

همشهری عزیز، این حرفها، نه به قصد زیرسوال بردن مدیریت مراسم ونه به قصد تشویش اذهان عمومی است، بلکه فقط درددلی از جنس خودمان ها است، شاید انتقادی هم باشد از خودمان به خودمان.


مهرماه 1395
دوازده روز مانده تا تجلی رسم آبروداری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">